Tonderneming

Waarin ik geloof

Ik heb tijdens mijn studie Natuurkunde geleerd om extreem complexe problemen op te lossen. Deze oplossingen zijn op hun beurt weer zo complex, dat ze voor een ‘leek’ vaak onbegrijpelijk zijn. Toen ik begon met werken, dacht ik dat de wereld van bedrijven ook te maken had met extreem complexe problemen, die complexe oplossingen vereisten. Ik kwam erachter dat dit een misvatting is, een valkuil waar ik mensen en organisaties voortdurend in zie stappen.

Complexe problemen vereisen juist eenvoudige oplossingen; oplossingen die voor iedereen begrijpelijk zijn. Ik ben ervan overtuigd dat ik tot nu toe klanten het meest heb geholpen door zaken terug te brengen tot hun essentie – waar draait het nu écht om? 

Om met Johan Cruijff te spreken: “Voetballen is heel simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen.”. Zaken terugbrengen tot hun essentie is niet eenvoudig: het vergt hard werk, veel nadenken, goed luisteren, de klant proberen te begrijpen, niet te snel conclusies trekken.

Tijdens mijn studie heb ik geleerd om complexe problemen in korte tijd te doorgronden. Bij Accenture heb ik geleerd hoe zaken werken binnen complexe organisaties. Bij Lost Boys en Talpa heb ik de complexiteit van online business en technologie leren kennen. Bij Tonderneming ben ik in staat om deze leerervaringen te bundelen en zo goed mogelijk ten dienste van mijn klanten in te zetten. En ondertussen leer ik nog steeds bij.

Ik eis van mezelf dat een klant aan het eind van mijn opdracht meer dan tevreden is – over het resultaat en over mijn rol. Dat geeft mij weer veel extra energie voor mijn volgende opdracht – wie weet met jou als opdrachtgever!